מעורר את הדמיון: סקרנות אצל ילדים מנבאת הצלחה ובריאות נפשית

מה הקשר בין סקרנות וטיסה לירח?
הרצון לדעת את הפרטים הקטנים שמעבר לגלוי, הרצון לחקור, הוא אחד ממניעי ההצלחה של בעלי תפקידים שונים בניהם רופאים, מהנדסים, אסטרונאוטים ואחרים.

סקרנות נחשבת לתכונה או תופעה מולדת אצל האדם המעודדת אותו ללמידה וחקירה. מאמרים רבים מדברים על כך שסקרנות מנבאת הצלחה ובריאות נפשית.
ילדים נולדים סקרנים מטבעם, הם נכונים לחקור, להתנסות, ללמוד ולרכוש ידע. הקניית הידע וחווית ההתנסות מגרה ומעודדת אותם לרצות לדעת עוד. סקרנות מעודדת ומפתחת סקרנות. כל עוד נייצר סביבה מרובת גירויים ולא נדכא אותה על ידי ביטול שאלותיו, היא תאפשר לילד לשמר את סקרנותו.

סיפוק הסקרנות והלמידה שבאה בעקבותיה, מעודדת יצירה וחשיבה מחודשת על מצבים שונים, מאפשרת למידה חוקרת ומתעניינת שיש בצידה הנאה מרובה.
חשיפה למידע חדש ולעיתים הרחבה של מידע קיים נותנת לנו את התחושה שיש בעולם עוד תופעות, התרחשויות שאנחנו לא יודעים עליהן מספיק ובכך מעודדות חקירה, רצון לחקור ולדעת עוד, שאילת שאלות וסקרנות. החשיפה לפרטים ולמידע שעוסק בפרטים הקטנים ומראה שיש הרבה מעבר למה שרואים מעל פני השטח, מלמד אותנו שיש דברים שאנחנו עדיין לא יודעים ובכך מעורר רצון לדעת, להרחיב מעבר לפרטים.

אז איך קשור כל זה לספר "תעלומת התנין השביעי"?
כשהקראתי לילד בן שבע, שהסכים להקשיב לטיוטת הסיפור בפעם הראשונה, הוא מיהר למחשב והחל לחפש סרטונים על בעלי החיים השונים המוזכרים בסיפור. הוא החל לשאול לאמיתות העובדות המוזכרות בסיפור, להתעניין בהתרחשויות כפי שקורות במציאות. הוא גילה עולם טבע עשיר שלא היה מודע אליו לפני כן באופן הזה. הוא הבין שקיימים הרבה מאוד פרטים קטנים שלא הכיר לפני כן ויש עוד מה לדעת, ורצה לדעת עוד. אז כן, זו סקרנות שמעודדת למידה.

הספר "תעלומת התנין השביעי" מציג עלילה קלילה המשלבת בתוכה מידע מעולם הטבע. למול העלילה, עולה מידע חדש. במהלך הסיפור והמידע המובא, מועלה שיח בין גיבורי הסיפור, בו שזורות שאלותיהם של הילדים. השיח מציג היבטים שונים וצורות התבוננות שונות, לעיתים משעשעות על המידע המועלה.
שאילת השאלות מייצרת סביבה של מידע לא מוחלט, מידע שיש בו עוד מה לחקור, מידע שיש בו נקודות מבט שונות, מידע שיש בו ספק, כל אלו מעודדים סקרנות, ומלמדים לשאול שאלות ומכוונים ללמידה נוספת.

החשיפה לעובדות והנושאים המועלים בסיפור, מעודדים סקרנות ויכולים להביא את הילד לחקור את סביבתו וחושפים אותו לעולם אחר ומרתק. השיח מלמד את הילד לשאול שאלות, לחקור ולהביט על תופעות בעולם והמורכבות שלהן מנקודות מבט שונות.
התרחשויות רבות המועלות בסיפור, לא מוכרות בתרבות שלנו או בעולם בני האדם ולעיתים המורכבות שלהן מאפשרת התבוננות מנקודות מבט שונות של כאב, צער, שמחה, רווח או הפסד באותה התרחשות ממש. הוא מאפשר לנו ללמד את הילדים התבוננות מנקודות מבט שונות על מצבים בעולמנו.
המידע המועלה עוסק בעולם מורכב וקסום שמסתתר מאחורי המובן מאליו. מה מסתתר בעולמו של התנין שפגשנו בחמת גדר? מה מסתתר בעולמם של האנשים שמגדלים את התנינים? או בעולמם של אלו שחוקרים בעלי חיים? מי הם בכלל? החשיפה לעובדה שמסתתרת מאחורי התרחשות שנראית חלק מחיינו, מאפשרת להם להבין שיש עוד מה להכיר ומעודדת את החקירה שלהם.

ומה עם בעלי החיים שבסיפור?
הסיפור עוסק בעולם הטבע, בעלי החיים ובחייו של חוקר חיות. מחקרים הראו כי לבעלי החיים חשיבות גבוהה בעולמם של בני האדם ויש הטוענים כי הם תורמים להתפתחותם של ילדים וכן לבריאותם הנפשית והחברתית. ילדים נוטים להתחבר לבעלי החיים ולהתעניין בעולמם, לעיתים גם כאשר חלקם חוששים מהם.
עולם בעלי החיים הוא עולם עשיר, מעניין, מורכב ומגוון, המלווה בתופעות מרתקות שונות: * תופעות המהוות מידע לא מוכר, שונה, יוצא דופן למול עולמם של בני האדם, שיכול לעודד לסקרנות; * תופעות הקושרות אותם לבני האדם ומאפשרות לילד להזדהות עם חלקן ולהתעניין בהן; *תופעות המלמדות אותנו ואת הילדים על הקשר בין בעלי החיים לאדם ועל מורכבותו של הקשר, מורכבות שמעודדת שאילת שאלות.

הספר נכתב מתוך הרצון לחשוף את הילדים לעולם אחר ומעניין שילמד אותם עוד כמה דברים על העולם שלנו, דרך עלילה קלילה שמלווה בשיח ובשאילת שאלות שיעודדו סקרנות וילמדו את ילדנו להתבונן בצורות שונות על ההתרחשויות הקורות בעולמנו.